Welkom op XOOX.NL

De compleet vernieuwde, moderne weblog met dezelfde functionaliteit die je gewend bent.

Fun 31-05-2008 20:19:06

Vol = vol !


Volle treinen en drukke perrons; nee ook wij vinden dat niet leuk. Maar alles is betrekkelijk, het is maar wat je bent gewend. In Japan zouden ze onze drukste spits nog héél rustig vinden. Conducteurs heb- ben daar hele andere taken dan hier in Nederland. En even door de trein om kaartjes te knippen is er daar al helemáál niet bij! Kijk maar eens naar deze doordeweekse dag op een Japans treinstation.
Fun 17-05-2008 11:32:13

Dood door schuld

Jaarlijks overlijden 28 mensen aan de gevolgen van een ongeval tijdens het doe-het-zelven. Daarnaast moeten nog eens 54.000 mensen een medische behandeling on- dergaan. Dat meldt Consument en Veiligheid. De organisatie begint vlak voor vader- dag in een aantal bouwmarkten en doe-het-zelfzaken een campagne om klussers be- wuster te maken van de risico's die ze lopen. Onder de doden zijn mannen verreweg in de meerderheid. Tweederde van de slachtoffers maakte een val. Vanaf 55 jaar neemt het aantal overledenen licht toe. Circa 29.000 gewonden belanden op de afdeling eer- ste hulp van een ziekenhuis. Grote boosdoeners bij het klussen zijn de (cirkel)zaag, het hobbymes en de snoeischaar. Een op de zeven raakt gewond door een val van met name een ladder of trap. Tien procent loopt oogletsel op door bijvoorbeeld door een me- taalsplinter. Klussers zeggen dat pech, onvoorzichtigheid, onoplettendheid en haast de belangrijkste oorzaken zijn bij het ongeval. Hieruit blijkt volgens Consument
en Veiligheid dat zij zich slecht voorbereiden en de risico's onderschatten. Het motto
van de voorlichtingscampagne luidt dan ook: Neem rust en tijd voor veiligheid. Fok.nl.

Ik pleit voor een sticker op artikelen als een cirkelzaag, hobbymes, ladder, etc waarop staat: Klussen = dodelijk. Het is toch eigenlijk onvoorstelbaar dat er iedere twee weken iemand overlijdt als gevolg van een "Eigen Huis en Tuin" aktie. Feitelijk zetten dergelijke programma's aan tot klussen; klussen kan dodelijk zijn en heeft hoge risico's op verwondingen. Gevolg: oplopende ziektekosten en uitval op het werk. Conclusie: Klus- en bouwvalprogramma's maken (dodelijke) slachtoffers. De klus- en bouw- markten (vaak ook sponsor) zijn natuurlijk medeplichtig aan deze praktijken door allerlei materialen & gereedschappen te verkopen aan mensen die mogelijk dezelfde dag nog in het ziekenhuis liggen, danwel zijn overleden. Geen fraaie gedachte als 'omzet' ineens 'bloedgeld' blijkt te zijn. Ik heb nu al medelijden met de kassameisjes bij de plaatselijke klusmarkt; "Ze kijkt de man met de zojuist aan- geschafte cirkelzaag nog even na... Misschien is het zijn laatste klus vandaag... Had ik hem moeten waarschuwen..?" De dagen erna houdt ze de krant bij, zoekend naar verdachte overlijdensberichten. Man, ineens lijkt mij zo'n baan wel héél heavy geworden! Uiteindelijk is Nico verantwoordelijk voor al deze doden en gewonden, want hij bleek naast het klussen, ook nog even zijn handen op andere plaatsen te hebben bij het vrouwelijk geslacht. En ja, als mensen dát gaan imiteren als klusstijl dan
is onoplettendheid en het nemen van risico's het gevolg. Hij fietste er echter telkens fluitend vandoor,
en dat vind ik nog wel het meest schokkend!