Welkom op XOOX.NL

De compleet vernieuwde, moderne weblog met dezelfde functionaliteit die je gewend bent.

Media 08-12-2011 12:05:50

Geheime Zender

Het Agentschap Telecom gaat radiopiraten harder aanpakken. De boete voor het illegaal gebruiken van de ether wordt verhoogd tot 45 duizend euro. Ook wordt er extra gecontroleerd in de kerst- periode, meldt het ministerie van Economische Zaken. Volgens het agentschap worden piraten steeds professioneler. De hob- byisten maken vaker plaats voor feesttentpiraten. Zij gebruiken zwaardere apparatuur met grotere vermogens en hogere antennemasten. Daarmee heb- ben ze een groter bereik en is de overlast groter. De piraten verstoren niet alleen de ont- vangst van commerciële en publieke omroepen, ook het radioverkeer van de luchtvaart en de communicatiesystemen van hulpdiensten ondervinden last. Dat kan levensbedreigende situaties opleveren, stelt het ministerie. Bron: Fok.nl.

Dit kat-en-muis spel zal wel altijd blijven doorgaan... Ooit was ook ik radiopiraat in de jaren '80 - '90 en ben ik zelfs een keertje opgepakt! Toen kwam ik nog weg met een boete van 50 gulden!! Tijden zijn veranderd... En als je nog een impressie wilt horen van piratenzenders in en om Almelo in de jaren '80, dan luister je naar deze registratie... Het blijft spannend!
Familie 07-12-2011 18:14:26

RIHA 2 vingers systeem is terug!

Klik voor groterEr wordt sinds kort druk geoefend op een kinder-keyboard door mijn lieftallige echtgenoot. En ik krijg in- eens flash-backs uit de jaren '70 toen het RIHA 2 vingers systeem een beproefde methode was om te leren "orgel" te spelen. Toen heette een keybord nog zo...

Jazeker, ik heb ook nog een poos op orgel-les gezeten en had thuis een prachtig Yamaha orgel staan met superveel knoppen! Zoals op de afbeelding volgens mij... Dat was heel cool, ooit... Dusss.

En dan toch maar een anekdote. Wat wilde ik graag orgel / toetsen kunnen spelen toen ik jong was. En ik mocht dan ook van mijn ouders naar de muziekschool! Ook kreeg ik een mooi en duur orgel om op te kunnen oefenen en spelen. Wat was ik er blij mee! De eerste periode ging het best goed; ik oefende trouw, probeerde alle tonen, klanken en coole ritme- box mogelijkheden uit... Zonder koptelefoon of mét koptelefoon lekker hard spelen!! Accoor- den, twee handen en voetpedalen. Jazeker, ik leerde snel bij. Alleen noten lezen, echt noten lezen dat lukte mij niet zo goed. Ik speelde vrijwel alles op gehoor! Oké, ik puzzelde natuur- lijk wel uit hoe de noten waren, maar al snel en na een keer het stuk te hebben gehoord, speelde ik het vrij makkelijk na. Totdat het er echt op aan kwam natuurlijk, want dan moet
je hupsakee van papier een stuk muziek kunnen spelen. Niet dus als je geen noten kunt lezen... Oefenen viel mij steeds zwaarder en soms zat ik met de koptelefoon op helemaal niets te spelen om toch maar vooral de indruk te wekken dat ik nog steeds oefende. Ook ging ik niet meer naar de les want ik had het huiswerk niet geleerd en was bang door de mand te vallen. Het hele uur dat ik les had fietste ik lekker op mijn gemak door Almelo. Ik stapte thuis keurig op de fiets en riep dan dat ik naar muziekles vertrok. Dat ging een paar keer goed, totdat ik op zo'n middag door Almelo fietste, nog ver uit de buurt van de muziek- school. Ik hoorde luid mijn naam roepen: Mijn vader! Hij was me achtervolgd nadat hij door de muziekschool was gebeld met de vraag waarom ik al een poosje niet was komen op- dagen. Puber als ik was had ik dat stukje oorzaak - gevolg nog niet in de gaten want mijn probleem was opgelost door niet te gaan. Dat men zou kunnen bellen naar mijn ouders
en ik gesnapt zou worden was geloof ik nog geen moment in mij opgekomen. Een aantal zware weken / maanden volgden want ik mocht niet zomaar met les stoppen. Uiteindelijk mocht ik van orgel-les af en werd uiteindelijk het ooit zo enthousiast ontvangen elektroni- sche orgel verkocht. Ik mocht van het geld een drumstel kopen, want dat zou mijn volgende carrière worden... Ik zal eens even op zoek gaan naar een foto van mij achter het orgel...

Gevonden!! Foto uit 1977 toen ik (10 jaar oud) het 2e jaar op les zat:

Klik voor groter
Media 02-12-2011 12:21:16

De échte Sint ?

Bram, de échte SintStefan, de nieuwe Sint

Aanstaande zaterdag kunnen we nog een keer genieten van St. Bram (links), die toch weer blijkt aan te schuiven bij Paul de Leeuw. Sint Stefan is hier niet zo blij mee omdat het ver- warring kan geven bij de gelovigen... Hij voelt zich dus eigenlijk gewoon gepasseerd. maar ik ben er blij mee, want de chemie tussen Paul en Sinterklaas as we knew him, was tot nu toe steeds erg vermakelijk! De omroepen noemen het een overgangsfase, en dat voelt ook zeker zo voor de oudere gelovigen in de Sint. Voor de jonge gelovigen maakt het uitelijk van de Sint niet zo heel veel uit. Behalve dan als de Sint ineens een bril draagt of zo, maar in die gevallen is er nog altijd het fenomeen hulp-Sinterklaas beschikbaar om het geloof in stand te kunnen houden. En dan St. Stefan: Eigenlijk een iets té gretige, jeugdige Sint die helaas niet met klasse een burgemeester aanspreekt maar meteen tutoyeert. Jammer! (zal ook de PVV vinden). En kijkt u eens naar de Sinten hierboven: Wát is er met de mijter gebeurd? St. Stefan blijft wat mij betreft een beetje teveel lijken op die enge Sint bij Jiskefet. Dus als we de balans opmaken komt het neer op alles wat wordt gezongen in het liedje van Jochem van Gelder - De Echte Sint: Er lopen een heleboel wannabe klazen rond, maar uiteindelijk (zie einde van de clip) is er toch maar één echte Sint!

... Voor mij dan. Want als ik zojuist na het eten aan onze zoon van 7 vraag wie van deze twee Sinten hierboven de échte is, wijst hij zonder enige aarzeling naar de rechterklaas! Zo zie je maar weer hoe soepel gelovige kinderen zich aanpassen aan iedere nieuwe werkelijkheid!
Lifestyle 01-12-2011 11:26:45

Licht in het hoofd

Klik voor groter

De Valkee Bright Light Headset is een Finse vondst dat u door de herfst- en winterdip zal loodsen. In feite is het lichttherapie maar dan in de vorm van een headset. Door dagelijks
8 tot 12 minuten het licht in je oren te laten stralen worden in de hersenen gebieden geacti- veerd die zorgen voor stimulatie van de productie van hormomen als serotonine, dopamine en melatonine. Allerlei onderzoek bewijst het effect van deze anti-depressie walkman en misschien wordt dit wel een concurrent van de krachtig gevestigde anti-depressiva medi- cijnen. Nu natuurlijk verder ontwikkelen in een Birght Light Headset mét MP3 speler! Maar bijzonder is deze vondst wel en een stuk makkelijker te gebruiken dan een poosje bij een daglichtlamp te moeten zitten. De prijs is best fors: 185 euro. Maar u bent dan wel diploos!

"Je hebt niet meer licht in huis nodig.
Je hebt meer licht in je hersenen nodig, want daar woont je stemming"