Welkom op XOOX.NL

De compleet vernieuwde, moderne weblog met dezelfde functionaliteit die je gewend bent.

Web-Log 18-03-2005 20:12:27

Podcasting


Als je dan de bezoekers uitdaagt om een onderwerp te roepen dan zit je er aan vast. T-bone wilde blijkbaar mijn visie horen op het fenomeen Podcasting. Simpel gezegd: jouw eigen stukje radio of gesproken tekst im mp3 formaat plaatsen op een server waar iedereen het bestandje kan ophalen en beluisteren via rss feeds. Voorloper op dit fenomeen is Adam Curry die intussen als pionier heel Nederland aan het Webloggen heeft gekregen. Nu is webloggen een soort uitdragen van iets persoonlijks of een eigen kunstje aan een groter publiek. Ter ver- gelijking; vroeger bouwde je van een aantal transistoren en wat weerstanden met een spoel een geheime zender. Daarmee ging je de FM band op om jouw verhalen en plaatjes te laten horen aan een vaak onbekend aantal luisteraars. Met de komst van internet is het allemaal anders geworden en werd het 'zendbereik' plotseling wereldwijd. Vele radiozenders zijn dan ook met hun signaal online gegaan. Voor alle mensen is er nu al een tijdje het webloggen binnen bereik gekomen. Je eigen statements, verhalen, bezigheden, etc op het internet plaatsen blijkt een groot succes. Nu komt daar het podcasten bij: je eigen interviews, liedjes, programma, etc. in een mp3 bestand plaatsen op het net, zodat iedereen jouw stem en muziek kan beluisteren. Toch denk ik niet dat dit fenomeen het succes zal halen zoals dat het geval is met webloggen. Er zijn een paar nadelen, namelijk dat een snelle internetverbinding een absoluut vereiste is. Het downloaden van de soms best grote bestanden kost wat tijd. Dan moet je vervolgens de moeite nemen om minutenlang tot veel langer je aandacht te houden bij een Podcast waarvan je vaak niet precies weet wat er komt. Het gevolg is mogelijk veel 'afvaldataverkeer' omdat je na enkele seconden de Podcast alweer weggooit als deze tegenvalt. Ik zie niet dat dit voor een groot publiek aantrekkelijk zal worden, want het maken van een podcast is niet zo eenvoudig als het plaatsen van een entry op je weblog. Misschien blijven er een paar favo-podcasters over voor een klein publiek, maar een échte concurrent van de 'good old radio' zal het nooit worden. Een livestream is aantrekkelijker én kan interactief zijn. Podcasten is uiteindelijk je eigen egotrip in mp3 formaat aanbieden aan een wereldwijd publiek die volgens mij niet op jouw kunstje zit te wachten.