Film
07-08-2010 15:14:25
Droomverslaving
Gisteren zagen wij de film Inception met Leonardo DiCaprio. In een krappe 2 1/2 uur word je meegenomen in bijzondere droomwerkelijkheden en kom je erachter hoe verslavend het kan zijn om in je dromen te blijven hangen als dat, zoals in deze film, zou kunnen. Verblijven in dromen of een ander be- wustzijnsnivo is natuurlijk niet nieuw in films (Matrix) maar desondanks is deze film vernieuwend. DiCaprio wordt door een invloedrijke man ingehuurd om een ander machtig man via zijn dromen te beïnvloeden in diens belangrijke keuzes ten gunste van de opdrachtgever. Om dat te bereiken moet
een gedachte "geplant" worden in het systeem van de man door in zijn dromen binnen te dringen. Zo lijkt de man zelf op bepaalde gedachten te zijn gekomen en maakt hij keuzes die ongemerkt zijn gestuurd. Een lastig karwei dat alleen lukt met een goed team van intelligente mensen en diverse droomla- gen; dromen in een droom. Ingewikkeld is het zeker, want op momenten weet je niet meer of je nog in een droom(laag) zit, of dat je terug bent in de realiteit. Dat is belangrijk omdat je in een droom kan worden vermoord waardoor je wakker wordt. In de werkelijkheid ben je dus écht dood. Dat overkwam de vrouw van DiCaprio, beiden zaten jarenlang "gevangen" in een droom waarin ze hun eigen mooie werkelijkheid konden creëren. Om te weten dat je écht wakker bent heeft DiCaprio een tol bij zich die alsmaar blijft draaien in een droom maar omvalt als hij wakker is. Als je in werkelijkheid slechts enkele minuten droomt, geeft dat ín de droom een veelvoud aan tijd, iets dat ook nog eens wordt verveelvuldigd door de diverse droomlagen heen... Ben je er nog?? Ik geef toe; het is een ingewikkelde film maar goed te volgen met veel spannende momenten, mooie effecten en goed spel van de acteurs. Als DiCaprio aan het eind van de film eindelijk zijn kinderen weer kan omarmen, test hij of hij nu écht wakker is: De tol draait op het grote doek... zal hij omvallen of zit hij in een droom...








